Githe in het onderwijs - Githe Minds

“Alles wat je nodig hebt is er al. Je moet het alleen leren zien”

Gedragsproblemen de baas

Als leerkracht doe je zo je best. Vaak lukt het, soms niet. Dat kind dat maar gedragsproblemen blijft houden. Niet naar school wil. Altijd hoofdpijn of buikpijn heeft, of agressief is naar andere kinderen of zelfs leerkrachten. Het kind worstelt, wil anders maar weet niet hoe. Vraagt (letterlijk of figuurlijk) om hulp.

Je hebt alles al geprobeerd, met elkaar overlegd, en toch mist er iets. Je blijft maar brandjes blussen. Het maakt je moedeloos, gefrustreerd en soms zelfs gedemotiveerd. En het kind blijft worstelen. Een burn out ligt op de loer.

Dit moet toch anders kunnen?

Jazeker!

Het is belangrijk je te realiseren dat emoties die het gedrag bepalen, ergens vandaan komen. Met een gedragsmatige aanpak heb je de oorzaak niet te pakken. Straffen of belonen is niet de oplossing. Zodra er zich iets voordoet waardoor het kind van slag raakt, vervalt het weer in oude gedragspatronen. Frustrerend voor jou, maar vooral ook voor het kind. Die wil dit ook niet. Die wil best werken aan een oplossing, maar hoe?

Met behulp van PMA vraagtechnieken kan deze situatie worden doorbroken. Bij Progressive Mental Alignment (PMA) wordt er iets rechtgezet en dat wordt door de hersenen opgeslagen. Zodat het beklijft. Zodat het kind zelf ziet dat het anders kan en daarnaar acteert. Fijn voor het kind, fijn voor de school. Er ontstaat meer begrip en een betere band. Een betere dynamiek tussen leerkracht en leerling. Dan kom je verder.

Wat kan ik jouw school bieden?

Ik ben opgeleid en ervaren docent, gedragsspecialist, Intern begeleider en PMA Practitioner.
Met deze bagage kan ik je op de juiste manier helpen.

1 op 1 coaching:

Ik verzorg 1 op 1 coaching. Voor kinderen, maar ook voor leerkrachten. Belangrijk hierbij is dat je open staat voor verandering. De wil om aan jezelf te werken is de sleutel tot succes. Bij kinderen is dat eigenlijk altijd zo. Ze willen helemaal niet zo dwars zijn. Ze willen zich fijn voelen. En jij ook. De regie in de coaching ligt bij jou, ik help je door middel van het stellen van de juiste vragen je eigen pad te bewandelen. Het pad naar bewustzijn, inzicht, en daarmee naar het maken van jouw keuzes. We werken in het nu, en zijn gericht op de toekomst. De gesprekken vinden plaats in een veilige omgeving, gebaseerd op vertrouwen; niets wat je vertelt komt verder dan dat jij wilt. Jij bepaalt.

Breinlessen:

Breinlessen zijn groepslessen voor kinderen. Hierin werken we aan hun weerbaarheid en verbeteren we groepsdynamiek. Door zichzelf en anderen beter te begrijpen en vanuit daar slimme keuzes te maken worden gedragsproblemen minder. En kan het kind weer groeien en bloeien. De breinlessen zijn gericht op het definitief oplossen van gedragsproblemen in de groep. Op het snappen van hoe het brein werkt en dat dit bij iedereen zo werkt. Dat bewustzijn geeft rust, inzicht en grip. En zorgt zo voor een betere dynamiek in de klas. Fijn voor het kind, fijn voor de klas, fijn voor de school.

Trainingen:

In zogenaamde train de trainer sessies leer ik IB’ers of docenten situaties te herkennen, bij zichzelf en bij kinderen. Ik leer jullie ook de juiste vragen te stellen aan collega’s of kinderen, zodat je zelf verder kunt op jouw school. Want ieder kind verdient het toch om de beste versie van zichzelf te mogen zijn! En iedere leerkracht verdient het om te werken vanuit grip, zelfontplooiing en succes.

Benieuwd wat ik voor jouw school kan betekenen? Neem contact met me op, ik kom graag bij je langs om te kijken wat voor jouw vraag een passende aanpak is.

Githe in het onderwijs - Githe Minds 1